martes, 9 de octubre de 2012

Competència comunicativa

El comunicador eficaç és aquell que s'assegura que el seu discurs tindrà atenció, serà afectiu i estarà organitzat i ordenat.

El passat divendres, a la classe de COED, vam fer una activitat que feia referència a la comunicació oral i escrita. 
La llengua oral formal està formada pel canal oral (conversa) i pel canal escrit (carta formal). La llengua oral formal és, per exemple, l'explicació acadèmica, un conte o una entrevista. 
Aquesta llengua és la que anomenem llengua d'aprenentatge escolar, que té característiques del canal oral i del canal escrit.

Els trets característics de la llengua oral formal són els trets contextuals (sobre l'espai i el temps), els trets textuals (que és el producte que elaboren) i els trets lingüístics.

Si parlem dels trets contextuals de la llengua oral formal, cal dir que té un caràcter que depèn del grup social i no tothom hi té accés, no és espontània i s'assembla al canal escrit. 
També podem dir que té un caràcter auditiu i acústic, és efímera i s'elabora sobre la marxa. Per això, cal tenir recursos extralingüístics (s'assembla a l'oral).
El context és compartit, és a dir, els interlocutors comparteixen espai físic i temps. Podem dir que la clau de l'èxit és la interacció visual i emotiva.

Si tot seguit parlem dels trets textuals, hem de dir que la llengua és formal i que depèn de tu (monòleg). No hi ha interacció verbal. 
És de caràcter informatiu, on es planifica el què i el com. Es caracteritza la espontaneïtat. 
Les idees estan desenvolupades i cal tenir recursos no verbals: silencis, pauses, volum, velocitat de la veu, en relació amb la veu, el cos, els mitjans de suport... Aquests elements completen el missatge.

Per últim, sobre els trets lingüístics podem dir que té un paper molt important els trets suprasegmentals (exclamacions i interrogacions). Importa molt l'actitud i l'entonació.

Podem dir que parlar en públic no és art, sinó tècnica. 

Puc afirmar que, per ser un bon comunicador, cal tenir en compte tots els conceptes que anem treballant a classe i que, abans de fixar-me en aquests elements, ho passava per alt.
Ser un bon mestre implica ser bon comunicador, això vol dir que m'hi hauré d'esforçar per arribar a ser-ho!



No hay comentarios:

Publicar un comentario