viernes, 4 de enero de 2013

Aprenentatge amb ordinador. Les quatre metàfores

LA METÀFORA TUTORIAL: L'ORDINADOR COM A TUTOR
Es refereix al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.
Hi trobem l'avaluació de l'ordinador mitjançant exercicis per aprendre, on es responen a les qüestions que s'hi plantegen. 
Un clar exemple d'aquests tipus de programes és JClic, un programa per construir tutorials, o Edu365.

LA METÀFORA DE LA CONSTRUCCIÓ: L'ORDINADOR COM A ALUMNE
L'alumne és el que controla la màquina. És ell qui ensenya i dóna instruccions per indicar què s'ha de fer.
El mestre, segons aquest model, quedaria en un segon pla.
Les investigacions sobre la possibilitat de transferir les habilitats per resoldre problemes a aquestes àrees han posat en qüestió que l'aprenentatge totalment autònom per descoberta sigui la millor opció.
El camí adequat de l'educació seria que el mestre té un paper de recolzament de l'aprenentatge, sense ser ell qui ensenya tot el que el nen ha d'aprendre o que el nen aprengui el que vol saber. Parlem, llavors, d'una descoberta guiada.
Un exemple d'aquests programes (llenguatge Logo) seria l'Scratch, on es poden crear amb molta facilitat històries, jocs interactius, dibuixos... i compartir-los a través de la Xarxa des del seu espai web.

LA METÀFORA DEL LABORATORI: L'ORDINADOR COM A SIMULADOR
Permeten un aprenentatge per descoberta d'una manera més acotada: són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous.
Un clar exemple seria la Doctora xinxeta, que permet que el nen aprengui les condicions que afavoreixen al creixement d'una planta.
Les simulacions permeten formular una hipòtesi, demostrar-la, crear una conclusió i reflexionar sobre el que hem dut a terme. Tot es fa a través de l'ordinador, d'aquesta manera es simulen actes o conseqüències que no afecten a la realitat.

LA METÀFORA DE LA CAIXA D'EINES: L'ORDINADOR COM A EINA
A l'escola s'hauria de treballar amb l'ordinador per gestionar, organitzar la informació i per donar suport a la comunicació.
L'ordinador és més que una eina: ens permet fer el que faríem sense ell però d'una manera més gratificant i eficaç (dibuixar, escriure...).


TASCA A REALITZAR
Després de conèixer quines quatre metàfores de l'aprenentatge amb ordinador hi ha, vam haver de cercar-ne algunes de totes elles. A continuació trobareu una taula pujada al bloc per l'Scribd amb les metàfores i els corresponents exemples.
Exemples de les quatre metàfores de l’aprenentatge amb ordinador

No hay comentarios:

Publicar un comentario