sábado, 5 de enero de 2013

La descripció

Un text descriptiu presenta, explica detalladament, precisa com són les persones, els animals, els objectes, els llocs, els ambients...

Sovint, les descripcions formen part d'altres textos.

En un text descriptiu s'utilitzen recursos lingüístics que permeten crear una imatge mental d'allò que es descriu: verbs en present o en imperfet, mots de significat precís (com els substantius), adjectius que afegeixen qualitats a la realitat descrita, comparacions, etc.

Per fer una bona descripció cal seguir uns passos:
  • Observar amb atenció allò que es vol descriure
  • Seleccionar les coses observades que considerem més interessants.
  • Estructurar i ordenar la informació.
  • Redactar la descripció.
INFORMACIÓ EXTRETA DE XTEC.

A classe de COED, vam dedicar una sessió a parlar de la descripció i dels models de descripció.
Hi trobem les cançons:

El gripau blau, Ara va de bo



La poesia visual
Passeig virtual per l'obra d'en Joan Brossa.
"La poesia visual no és dibuix, ni pintura, és un servei a la comunicació"


La poesia


Si parlo dels teus ulls, Miquel Martí i Pol

Si parlo dels teus ulls em fan ressò
cadiretes de boga i un ponent de coloms.
Els teus ulls, tan intensos com un crit en la fosca.
Si parlo dels teus llavis em fan ressò 
profundíssimes coves i ritmes de peresa. 
Els teus llavis, tan pròxims com la nit.

Si parlo dels teus cabells em fan ressò 
platges desconegudes i quietuds d'església. 
Els teus cabells, com l'escuma del vent.

Si parlo de les teves mans em fan ressò 
melicotons suavíssims i olor de roba antiga. 
Les teves mans, tan lleus com un sospir.

Si parlo del teu cos,
del teu cos que he estimat,
només em fa ressò la meva veu, 
i llavors tanco avarament els ulls
i em dic, per a mi sol, el secret dels camins 
que he seguit lentament a través del teu cos 
tan càlid com la llum, 
tan dens com el silenci.


La novel·la, com El carrer estret, de Josep Pla, Els homes que no estimaven a les dones, de Stieg Larsson i "La tramuntana", dins El geni del país, Josep Pla.

L'assaig, com Salvador Espriu vist per Josep M. Espinàs a Relacions particulars.

El conte. Abiyoyo, explicat i cantat per Xesco Boix.

I, per últim, vam veure un vídeo, Summercat, anunci d'Estrella Damm, campanya estiu 2009.



No hay comentarios:

Publicar un comentario