viernes, 4 de enero de 2013

La Taxonomia de Bloom

La Taxonomia de Bloom és un llistat de les habilitats i processos del pensament que poden aparèixer en les tasques escolars (i per tant ser objecte d'avaluació). Rep el seu nom del seu creador, Benjamin Bloom. La taxonomia estructura les habilitats jeràrquicament, de manera que no es pot pretendre assolir les d'ordre superior sense tenir dominades les d'ordre inferior.

Aquesta classificació té tres dominis: el cognitiu, l'afectiu i el psicomotor.



DOMINI COGNITIU
La cognició es basa en les següents habilitats (de menys a més complexitat):

  • Recordar: reconèixer, llistar, descriure, identificar, recuperar, anomenar, localitzar i trobar.
  • Entendre: interpretar, resumir, inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar i exemplificar.
  • Aplicar: implementar, desenvolupar, utilitzar i executar
  • Analitzar: organitzar, desconstruir, atribuir, trobar, estructurar i integrar.
  • Avaluar: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar , detectar i provar.
  • Crear: dissenyar, construir, planificar, produir, idear i elaborar

Taxonomia revisada de Bloom.
Eduteka.
DOMINI AFECTIU
S'inclouen aquells objectius que fan referència a actituds, valors i elements de judici que exigeixen una correcta adaptació. Bloom i els seus col·laboradors, han dedicat una bona part de les seves reunions per aconseguir una classificació dels objectius corresponents en aquest aspecte. Afirmen que es tracta d'una tasca plena de dificultat i que encara no ha estat del tot finalitzada. A més, el professorat no sembla tenir unes idees ben definides sobre les experiències d'aprenentatge que siguin les més convenients per arribar aquests objectius relacionats amb els sentiments i emocions.

DOMINI PSICOMOTOR
S'inclouen aquells objectius que es proposen el desenvolupament muscular o motor, certes manipulacions de matèries o objectius, o certs actes que exigeixen una coordinació neuromuscular. Aquest domini comprèn els següents nivells:

  • Percepció
  • Disposició
  • Mecanisme
  • Resposta complexa
  • Adaptació
  • Creació
INFORMACIÓ EXTRETA DE VIQUIPÈDIA.

Un cop estudiades les diferents habilitats cognitives que es poden treballar utilitzant les TIC, vam haver de fer un repàs de totes les eines i recursos TIC's treballats al llarg del curs i, en una taula, indicar quina habilitat cognitiva, segons la classificació de l'any 2008, es desenvolupa en cadascuna d'elles.





Taula Taxonomia de Bloom

No hay comentarios:

Publicar un comentario